Wat vinden klanten nu echt belangrijk? Wat brengt hen bij jou en zorgt er werkelijk voor dat ze je trouw blijven?
Door: Jord Koot
Wat de klant van je vindt heeft alles te maken met de associatie die ze met je heeft. En dat heeft alles te maken met beeldvorming. Met bewust beleid kunnen we deze perceptie sterk beïnvloeden. In context van waardecreatie cruciaal. Immers hoe meer onderscheid de klant ervaart tussen jouw organisatie en de concurrent, hoe meer reden ze heeft om voor jou te kiezen! Het onderscheidende schuilt daarbij veelal in het niet financiële of zelfs het niet-tastbare. Don´t sell the soup, sell the smell!
Natuurlijk, om nieuwe klanten voor je te winnen zul je allereerst dezelfde tastbare financiële voordelen moeten bieden als de concurrent. Maar om je daarbij echt te onderscheiden, moet je je vervolgens vooral differentiëren via tastbare niet-financiële voordelen. Belangrijk daarbij is dat het denken vanuit producten en diensten wordt ingeruild voor het besef van de meerwaarde die ze de klant opleveren. Bijvoorbeeld hoe, door met jouw bedrijf in zee te gaan, hun functioneren kansrijker, efficiënter, beter, makkelijker, sneller, of wellicht zorgelozer wordt gemaakt.
Wat doe jij als ondernemer om je klanten te boeien? We nodigen je van harte uit om je reactie te plaatsen. Wil je weten hoe jij je als onderneming kunt onderscheiden? Vraag dan onze whitepaper aan.