Scaling Saas
Realiseren professionele, schaalbare SaaS organisatie.
Voor Simacan, het open SaaS-platform voor digitale samenwerking in transport logistiek, heb ik als CCO leiding mogen geven aan de ontwikkeling van een professionele, schaalbare propositie en bijbehorende new business & customer success organisatie. Resulterende in een year-on-year MRR groei van 50%.
Situatie: In de achterliggende jaren had Simacan door data van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens en TomTom samen te brengen en deze met afnemers te delen, eerste successen geboekt. ANWB gebruikte deze gegevens bijvoorbeeld om verrijkte verkeersberichten te kunnen afgeven aan de diverse radio stations, terwijl Ahold en Jumbo via Simacan van deze informatie gebruik maken om de bevoorrading van hun winkels, als ook de home delivery aan consumenten, zo efficiënt mogelijk te plannen en te monitoren. Via de Control Tower van Simacan beschikten zij over accurate bezorginformatie én konden alle schakels in de logistieke keten continu worden voorzien van actuele data.
Uitdaging: Mede gevoed door een Europese subsidie (Horizon 2020 programma van de EU) had Rob Schuurbiers, CEO/founder, de ambitie het Simacan platform op te gaan schalen naar een Europees Connected Transport platform. Naast verdere technische innovatie was de uitdaging de organisatie hier commercieel toe in staat te stellen.
Aanpak: Met behulp van het klantwaarde model is de Simacan propositie van primair een retailersoplossing uitgegroeid tot een community samenwerkingsplatform voor e-tailers, retailers, producenten, vervoerders, koeriers, logistiek dienstverleners én consumenten. Met toenemende mate van zelforganisatie is stapsgewijs een schaalbare commerciële groeimotor tot ontwikkeling gebracht waarbij Marketing, SDR, Field Sales en CSM optimaal samenwerken in de ontwikkeling van de new business- en account funnel. Commercieel succes vraagt echter méér dan de dienst optimaal aan te laten sluiten bij de gevraagde klantwaarde. In vier stappen is daartoe het handelen van de commerciële organisatie effectief (in)gericht op de te realiseren ambities en doelen. Met een meer dan gezonde nett retention en aanwas van new business.
Simacan is uitgegroeid tot een daadwerkelijke community platform dat gebruikers real-time én predictive inzicht geeft in de uitvoering van de delivery operatie, met de mogelijkheid de voortgang online met ketenpartners af te stemmen en bij te sturen. In 2022 ondersteunt het platform zo de winkel- en thuisbeleveringen van retailers als Ahold, Jumbo, Spar, Dirk en DekaMarkt. Ook de distributie van producten die direct aan de winkels wordt beleverd, zoals die van bijvoorbeeld brood & banket door Borgesius, wordt op het platform gemanaged. Terwijl vervoerders/dienstveleners als Cornelissen, Simon Loos, Dasko, Nedcargo, DHL en PostNL het platform inzetten voor de effectieve en efficiënte aansturing van hun operaties. Met andere woorden Simacan empowered de slimme supply chain!
Commercieel schalen in SAAS
“Commerciële groeimotor opgebouwd, en team ready om zichzelf én het bedrijf verder door te ontwikkelen!”
Rob Schuurbiers, CEO Simacan
Ik kom graag in gesprek
Graag onderzoek ik met jou hoe ik je kan helpen jullie business ambities te realiseren!